תכנית עסקית – פרק 1 – הגדרת חזון העסק (או הסתכלו אל האופק בטרם תבחרו את הדרך...)
איך מגדירים את חזון העסק ?
בפוסט הקודם התייחסנו באופן כללי למטרות התכנית העסקית וחשיבותה, בפוסטים הבאים נתעמק יותר בכל פרק מפרקי התכנית העסקית.
השלב הראשון בהגדרת חזון העסק הוא למצוא מקום שנעים לכם לשבת בו, להכין כוס קפה, לשבת בנח, שוב לקום, לקחת עוגייה קטנה ....ואז להתחיל.
הגדרת החזון העסקי The Vision היא ההתחלה ולא בכדי, אם נדע ונזכור מדוע הקמנו את העסק יהיה לנו קל יותר לבחור במסלול הנכון לשם ויהיה לנו לאן לחזור אם נסטה ממנו לעיתים שלא מתוך החלטה, החזון הוא העוגן שלנו.
החזון העסקי מסייע לנו ביצירת התדמית הנכונה לעסק, הוא עוזר בבניית הקשר עם לקוחות וספקים, גורם להזדהות ונאמנות של עובדי העסק ומהווה "כוכב הצפון" עבורם והוא הבסיס לבידול העסקי שלנו.
אז איך כותבים חזון עסקי ?
כמה כללים ראשונים לבניית חזון:
חשוב להבין כי חזון עסקי הוא לא תכנית אסטרטגית ובוודאי שלא תכנית עבודה – החזון אומר לנו לאן אנו הולכים והתכנית אח"כ תסלול לנו את הדרך.
יש מגוון שיטות לכתיבת חזון עסקי, אני בחרתי להציג את שיטת ארבע וחצי השלבים ולצורך הפשטות נדגים אותה באמצעות החזון שלנו
ואחרי שהחלטת שזה החזון שלכם תפיצו אותו בכל דרך כי (אני מזכיר את שכתבתי בתחילה) החזון העסקי מסייע לנו ביצירת התדמית הנכונה לעסק, הוא עוזר בבניית הקשר עם לקוחות וספקים, גורם להזדהות ונאמנות של עובדי העסק ומהווה "כוכב הצפון" עבורם והוא הבסיס לבידול העסקי שלנו.
מחיבור כל השלבים בנתוני הדוגמה, בנינו את החזון העסקי שלנו:
לסייע לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל לפתח כלי עבודה יישומיים לניהול מקצועי של העסק שלהם ושיפור התוצאות העסקיות . אנו מתאימים לכל לקוח את הפתרון בהתאם לצרכיו ובהתבסס על הרקע והניסיון שלנו כרו"ח, בעלי עסקים ויועצים עסקיים מנוסים.
זכרו, חזון עסקי לא משתנה עם כל שינוי מגמת שוק או מצב רוח רגעי, ניתן כמובן לשנות את החזון כשיש שינוי מהותי בעסק או בשוק אך זה לא דבר יומיומי.
חזון עסקי לדוגמא מחברות מובילות לצורך ההשראה:
Disney – לשמח אנשים
PAY PAL – לספק את פתרון התשלום הנח ביותר, הבטוח ביותר ובעל היחס עלות תועלת הטוב ביותר ברשת האינטרנט
Ben & Jerry’s – לייצר את הגלידה הטובה ביותר בדרך הנחמדה ביותר
McDonalds – לספק את חווית מסעדת המזון המהיר הטובה ביותר
IKEA - ליצור חיי יום יום טובים יותר עבור אנשים רבים ככל האפשר
GOOGLE – לארגן את המידע בעולם ולהפכו נגיש ושימושי בצורה אוניברסלית