איך והאם להפוך תחביב למקצוע ?

מכירים את הרגעים האלו כשאנו משתעשעים ברעיון להפוך את הדבר שאנו הכי אוהבים לעשות למקור פרנסה ? מצלצל לכם מוכר המשפט "תחשוב מה אתה הכי אוהב לעשות ועכשיו תחשוב איך להתפרנס ממנו" (בוורסיה זו או אחרת...) ? קבלת החלטה כזו איננה טריוויאלית, עלינו לקחת בחשבון שיקולים רבים, חלקם עסקיים וחלקם מעולמנו הפרטי.

קרא עוד
לתכנן זה לא סקסי...ספונטניות ולעוף על החלומות זה שם המשחק!!!

הדילמה הנצחית בין היזם היצירתי והחולם לבין איש הכספים האנליטי והמחושב מייצרת מדי יום תהליכים מרתקים של "מאבקי כוחות". לא פעם אני מוצא עצמי יושב מול יזם שבוהה בי ובגיליונות האקסל שלי בעיניים לאות כאומר, בחיית...עזוב אותי ממספרים, תן לעוף על החלום שלי: תן לי למכור, תן לי להדריך, תן לי לבנות, תן לי הכל רק לא להתעסק במספרים ... המסר שאני תמיד מנסה להעביר: זה נהדר שאתם אלופים בתחום העיסוק שלכם, אבל מרגע שבחרתם להקים עסק עצמאי אתם גם....מנהלי עסק וזה כבר מקצוע אחר!!!

קרא עוד
פחדים וסיכונים עסקיים

אין ספק שהכי בטוח זה לשבת על הגדר, הסיכון המירבי הוא להחליק למטה ולנקוע את הקרסול, אבל הדבר הכי וודאי בכך הוא שלא נתקדם. כדי להתקדם ולהצליח נאלץ לדלג מעל הגדר ולהתחיל לצעוד. רק מומלץ לוודא שמעבר לגדר אין תהום...

קרא עוד
מהי תכנית עסקית ולמה אנחנו מפחדים ממנה ?

זוכרים את הטיול האחרון שלכם לחו"ל ? 10 ימים נפלאים על חופי זנזיבר, שבוע משכר בטוסקנה או סופ"ש רומנטי בפריז... רק בינינו, כמה זמן השקעתם בתכנון הטיול, 10 שעות, 20, 300 ? רק כדי שחס וחלילה לא תפסידו את המראה של מגדל אייפל בשעה 21:21 עם התאורה בזווית 137 מעלות, כי הרי איך תחזרו בראש מורכן ותודו שפספסתם ???

קרא עוד
תכנית עסקית – פרק 1 – הגדרת חזון העסק (או הסתכלו אל האופק בטרם תבחרו את הדרך...)

הגדרת החזון העסקי The Vision היא ההתחלה ולא בכדי, אם נדע ונזכור מדוע הקמנו את העסק יהיה לנו קל יותר לבחור במסלול הנכון לשם ויהיה לנו לאן לחזור אם נסטה ממנו לעיתים שלא מתוך החלטה, החזון הוא העוגן שלנו.

קרא עוד
תכנית עסקית – פרק 2 – מתחילים לצעוד אל עבר היעדים

כמה פעמים מאז שהקמתם את העסק אמרו לכם, תגדירו מטרות, תציבו יעדים וכמה פעמים הנהנתם בראש והסכמתם שאכן זה חשוב. ועוד שאלה, עשיתם את זה ??? יש בכלל הבדל בין מטרות ליעדים, רגע זה כמו חזון בעצם ? במאמר הבא אשמח לעשות לכם קצת סדר ולעזור לכם לא רק להנהן אלא גם לעשות.

קרא עוד
תכנית עסקית  - פרק 3 - ניתוח הסביבה העסקית (להוציא את האף מהחלון)

לאחר שהגדרנו את חזון העסק ואת המטרות שלו ואנחנו כבר ממש רוצים להתחיל לעבוד פתאום אנחנו מגלים שרגע... אנחנו לא פועלים בריק, יש סביבנו גורמים נוספים המשפיעים בצורה ישירה על העסק שלנו ועל היכולת לפעול. אז בואו נוציא את האף מהחלון ונבדוק מה קורה מסביב - הגענו לשלב ניתוח הסביבה העסקית בה אנו פועלים.

קרא עוד
תכנית עסקית – פרק 4 –  איך נבחר אסטרטגיה (יש לכם אסטרטגיית שחיה ?)

יש לכם אסטרטגיית שחיה ? אסטרטגיה זו מילה מפחידה. הרבה מילים בעולם העסקי הן מפחידות, בד"כ אנחנו נוטים להתרחק מדברים מפחידים ולכן אנחנו שמים את המילים האלו בצד ו.... שוחים עם הזרם. הבעיה מתחילה שיש קצת גלים, הזרמים משתנים ואז, אם אנחנו לא בטוחים לאן אנחנו שוחים... אנחנו עלולים להיקלע למערבולת !!! אז קחו קצת אוויר ובואו נדבר על אסטרטגיה.

קרא עוד
תכנית עסקית – פרק 5 –  תכנית פיננסית

מטרת התכנית הפיננסית היא לנתח את הכדאיות הכלכלית של העסק. אנחנו עושים זאת באמצעות בניית דו"ח רווח והפסד צפוי, תזרים מזומנים הנגזר ממנו וכן ניתוחים שונים לצורך חישוב כדאיות, החזר הון וכו'.

קרא עוד
מתי ולמה (העסק שלנו) הולך לרופא

חיי בעלי העסקים הקטנים בארץ לא קלים, הרגולציה לא מקלה, הבנקים מקשים בתנאי האשראי, המצב הביטחוני לא מאפשר יציבות ובתי המשפט עובדים לאט... יש עוד סיבות רבות שאנחנו יכולים למצוא כדי להטיל את האשמה למצב העסק על גורמים חיצוניים. מבלי להפחית מעצמת הקשיים האובייקטיבים שמקורם בגורמי חוץ, בואו ננסה לחשוב על עוד הבדלים בין עסק קטן לעסק גדול ועל המשמעות שיש להם עבור העסקים הקטנים.

קרא עוד
מה הקשר בין כריך גבינה למגוון מוצרים / שרותים ?

אז כשם שלו היינו בעלי מסעדה לא היינו חושבים לבסס את כל התפריט על מוצר אחד ויחיד, כך עלינו לחשוב בכל עסק.

קרא עוד