תכנית עסקית – פרק 2 – מתחילים לצעוד אל עבר היעדים
כמה פעמים מאז שהקמתם את העסק אמרו לכם, תגדירו מטרות, תציבו יעדים וכמה פעמים הנהנתם בראש והסכמתם שאכן זה חשוב.
ועוד שאלה, עשיתם את זה ???
יש בכלל הבדל בין מטרות ליעדים, רגע זה כמו חזון בעצם ?
במאמר הבא אשמח לעשות לכם קצת סדר ולעזור לכם לא רק להנהן אלא גם לעשות.
********************************
במאמר הקודם דיברנו על הגדרת חזון העסק, הבנו שהחזון ישרטט לנו לאן אנו הולכים והתכנית אח"כ תסלול לנו את הדרך.
אז בואו נתחיל לצעוד ולהבין מהן מטרות העסק, מהם היעדים והאם הן מילים נרדפות.
כדי להמחיש נשתמש בדוגמה מהעסק הדמיוני שלי: גל - גבינות ולחמים...(להלן - חברת גל)
עסק לייצור גבינות ולחמים בעבודת יד ובטעם של פעם.
חזון חברת גל הוא:
לגרום ללקוחותינו להתענג על ריחות וטעמי הלחמים והגבינות הטריים שלנו, המיוצרים בעבודת יד מחומרי גלם מעולים וללא חומרים משמרים.
כללים להגדרת מטרות העסק:
- המטרות מייצגות את התחומים בהם היינו רוצים להתרכז לצורך הגשמת החזון, הן מייצגות את ערכי העסק ואת אבני היסוד שלו
- המטרות צריכות להיות כלליות מספיק כדי להתאים לחזון אך לא ערטילאיות
- מטרות מוגדרות לטווח זמן יחסית ארוך (כחמש שנים)
- רצוי להגדיר 3-6 מטרות כשכל מטרה מוגדרת במשפט קצר
- לאחר הגדרת המטרות עלינו לבחון האם הן מתאימות לחזון שלנו - כלומר האם הגשמת המטרות תגרום לנו להרגיש שאנו פועלים עפ"י החזון שלנו, אם כן מצויין, אם לא, בואו נבדוק איפה הפער והאם המטרות לא מדוייקות או שהחזון לא מוגדר נכון.
- מטרות לא כוללות כימות (נגיע לזה בהמשך)
אז מה יכולות להיות מטרות חברת גל לדוגמה:
- הגדלת המכירות והריווחיות - זו מטרה ישירה ועקיפה, גם יתר המטרות נועדו בעקיפין למען מטרה זו.
- אספקת מוצרים באיכות וטריות מירביים
- יצירת חווית טעם וריח מיוחדת עבור לקוחותינו
- מגוון מוצרים המתאים ללקוחות רבים
- סביבת עבודה נעימה ותומכת לעובדינו
אז אם כך, מהם יעדים:
- יעדים צרכים לכלול אינדקטורים מדידים: כמות (אחוז) / יחידות / תאריך יעד - רק כך נוכל לדעת האם עמדנו ביעדים ואם לאו.
- כמאמר המשפט הידוע, על היעדים להיות מאתגרים אך ברי השגה, היינו יעד שידרוש מאיתנו מאמץ אך יחד עם זאת אם נתאמץ אכן נוכל להשיגו.
- ניתן להגדיר לכל מטרה יעד אחד או יותר אך לא כדאי יותר מ 3-4 יעדים לכל מטרה
יעדים לדוגמה לחברת גל:
- הגדלת המכירות - להגדיל את מכירת קו הגבינות ב-30% בתוך שישה חודשים
- הגדלת ריווחיות - בתוך שישה חודשים להגדיל את הרווח הנקי ב-20%
- כדי לשמור על איכות המוצרים - להגיע לממוצע ציון של 9.5 בדירוג שביעות הרצון של הלקוחות בתוך 6 חודשים
- כדי לשמור על טריות המוצרים - לגבי לחמים, בתוך שלושה חודשים להגיע למצב שכיכר לחם לא נמצאת על המדף יותר מ-12 שעות עד מכירה
- חווית לקוח - בתוך חודשיים להציב עמדת טעימות בה יוצגו שלושה לחמים וארבע גבינות אשר יוחלפו בכל שעה בטריים ביותר
- מגוון מוצרים - בתוך חמישה חודשים להעמיד את מגוון הלחמים על 20 והגבינות על 15.
- סביבת עבודה נעימה ותומכת - לאפשר לכל עובד עשר דקות מנוחה בכל שעת עבודה בתוך חודש מהיום.
אז זהו - הגדרנו את חזון העסק לעשר השנים הקרובות, את המטרות לחמש ואת היעדים לפרקי זמן קצרים יותר, אך כאן לא הסתיימה העבודה אלא היא רק מתחילה - אז איך עומדים ביעדים ואיך מייצרים תכנית עבודה ? על כך בהמשך.
הערה - מבחינה כרונולוגית, עיתוי כתיבת המטרות והיעדים עשוי להשתנות בין עסק לעסק בהתאם לסוג העסק, שלב החיים שלו והסביבה העסקית - ככלל, רצוי להגדיר את המטרות בשלב יחסית מוקדם, בסמוך לכתיבת החזון או בשלב בחינת הסביבה העסקית ואילו את היעדים עפ"י רב נגדיר בשלב תכנית העבודה.